sábado, 17 de agosto de 2013

Grup Tago (Palma, Mallorca, 1959-1964)

El maig de 1959 es presenta al públic, mitjançant una exposició al claustre de l’Estudi General Lul·lià, el Grup Tago, “grup balear d’art d’avui”. El nom del grup constitueix un homenatge a l’illot de Tagomago, situat a l’extrem nord-oriental d’Eivissa. És integrat per pintors, escultors i escriptors. Té per objecte promoure, impulsar i difondre la creació plàstica de caràcter innovador. Integra propostes figuratives i tendències d’avantguarda (primitivisme, expressionisme figuratiu, expressionisme abstracte, informalisme, abstracció geomètrica, etc.). Constitueix un esdeveniment rellevant des del punt de vista de l’obertura als corrents internacionals del moment.

Els promotors són els pintors Francesc Verd Duran, “Fraver”, i Antoni Giménez Toledo, “Antonio de Vélez”. El grup realitza exposicions col·lectives a l’illa (Palma, Banyalbufar, Felanitx, Formentor, Manacor, Llucmajor, Sa Pobla, etc.) i a fora (Marbella), organitza conferències i promou un homenatge a Joan Miró, que no arriba a fer-se.

Són els anys del triomf de l’art abstracte a Barcelona, amb Tàpies com a jove figura capdavantera. El 1955, té lloc a Barcelona la III Bienal Hispanoamericana d’Art, que inclou 55 obres de Picasso i obres d’un grup nombrós de pintors dedicats a l’abstracció. El fet implica el reconeixement públic de l’art abstracte a l’Estat espanyol..

Dos integrants del Grup Tago, Vélez i Fraver, són els que inicien a Mallorca el camí de l’abstracció. Tago reuneix tots els pintors renovadors, llevat d’algunes excepcions com Jaume Mercant i alguns pintors estrangers, bona part dels quals farà part del grup Es Deu des Teix, que es crea uns anys més tard.

La formació del grup sorgeix a partir d’unes converses entre l’escultor Miquel Morell, el pintor Francesc Verd Duran i el pintor Miquel Pascual. Conviden artistes afins. S’hi uneixen els pintors Pere Quetglas “Xam”, Juan Antonio Ferrero, Miquel Rivera Bagur, Joan Gibert, Andreu Llodrà, Cati Juan, Mercè Sofia Pintó, Antonio de Vélez i alguns altres. S’hi afegeixen dos escultors, Antoni Font i Bernat Mestre. A més, s’hi adhereixen dos ideòlegs, el poeta Rafel Jaume i Manel Picó, que successivament exerceixen la presidència del grup. Més endavant s’hi incorporen Teresa Heydel, Joan Garcés, Francesc Carreño, Joan Palanqués, etc.

La primera seu és el cafè Moka, però poc després passa al Cercle de Belles Arts. Durant els anys de major activitat del grup, de 1959 a 1963, a més d’exposicions, es promouen conferències i alguns homenatges. Alexandre Cirici Pellicer parla sobre “El sentit de la plàstica actual”; Miquel Àngel Colomar ho fa sobre “L’home mitjà davant l’art abstracte”; Gerard Pérez Busquier, director de l’Orquestra Simfònica de Palma, disserta sobre “Diverses tendències de la música actual”; Àngel Marsà, crític d’art del Correo Catalán, parla sobre “Les constants de l’art actual”, etc. Aprofitant la presència a l’illa de la vídua de Kandinski, s’organitza un homenatge al pintor rus, iniciador del nou art, en el Club dels poetes de Formentor. L’homenatge previst a Joan Miró no es pot fer, atès que el pintor català no l’accepta en saber que s’havia demanat suport oficial.

El 1959 el grup participa en el Saló de Tardor del Cercle de Belles Arts de Palma. Gran part dels premis s’atorguen als seus components: Mercè Sofia Pintó guanya el de dibuix i Pere Quetglas el de gravat. El juny de 1960 fan una exposició al Cercle de Beles Arts de Palma que provoca reaccions a favor i en contra. En tot cas suscita un debat sobre art. L’agost, amb motiu d’una exposició col·lectiva a l’aire lliure a Felanitx, el poeta Rafel Jaume llegeix un manifest que reflecteix les opinions del grup. El 1961 organitzen una exposició a Palma amb la cadira com a tema central. El maig d’aquest any fan una exposició al Cercle de Belles Arts amb un catàleg amb reproduccions de les obres, un breu currículum de cada artista i amb poemes de Josep M. Palau i Camps, MiquelÀngel Riera, Jaume Vidal Alcover, Llorenç Moià Gilabert de la Portella i Josep M. Llompart. Les activitats del grup minven el 1963 i cessen el 1964.



Bibliografia

Cristina ROS, “Grup Tago”, ‘La Pintura i l’Escultura a les Balears’, t. 2, pàg. 285-286, Promomallorca ed., Palma, 1996.

Cristina ROS,  “Francesc Verd Duran”, exposició al Casal Solleric, setembre-octubre de 1995, catàleg, Ajuntament de Palma, Palma, 1995.
  
Miquel ALENYÀ, “La pintura moderna a Mallorca”, pàg. 54, Ajuntament de Palma, Palma, 1996

Gabriel UREÑA, “Las vanguardias artísticas en la postguerra espanyola (1940-1959)”, pàg. 172-173, Ediciones Istmo, Madrid, 1982.

 GEM, 6, 344-345.

Francesc Verd Duran “Fraver” (Palma, 28 de gener de 1914 – juliol de 1991)

Pintor i restaurador. Estudia a l’Escola Graduada (Palma) i, posteriorment, a un col·legi privat del carrer de Can Sanç. Es matricula a l’Escola d’Arts i Oficis, on és deixeble de Llorenç Cerdà, Pere J. Barceló, etc. Al taller de Pere Càffaro aprèn a tractar l’oli i l’aquarel·la. Visita sovint els pintors d’anomenada (Bernareggi, Cittadini, Hubert…) per veure el que treballen, fer-los preguntes i demanar-los orientacions. També visita exposicions de pintura a la Veda, Galeries Costa, Cercle Mallorquí, etc. Llegeix llibres de pintura, catàlegs, articles i notes que parlen de Kandinski i d‘altres pintors. Fa viatges de formació a Madrid, Barcelona, París, Berlín, etc.

Casat amb Antònia Sureda, viu en un pis al costat del Coliseu Balear. Allà munta l’estudi. Inicialment fa obres figuratives, coloristes i convencionals. Entre 1955 i 1958 s’interessa per la pintura abstracta, que treballa amb una acurada depuració del color i de la forma. És un dels promotors del Grup Tago (1959), que inicialment es reuneix al bar Moka. Exposa les primeres obres abstractes a les mostres col·lectives del Grup Tago (1959-1964). El 1963 fa vàries exposicions individuals.

Inicialment, realitza una obra de caire neoimpressionista i colorista, que a partir dels darrers anys de la dècada dels anys 50 es divideix en dues línies de treball. D’una banda, fa obres de caràcter figuratiu, simbolista i colorista, que signa amb el seu cognom. D’altra part, treballa en una línia de caire decididament abstracta, inspirada sobretot en Kandinski, que signa amb el pseudònim de Fraver. La seva producció abstracta, la més coneguda, evoluciona i avança progressivament. El cromatisme esdevé gradualment un punt de trobada de grisos i de tons neutres, el dibuix s’esquematitza i simplifica, l’espai és envaït per la penombra del silenci i de la reflexió. Els seus treballs pretenen moure el pensament amb suggeriments i interrogacions directes, senzilles, fàcils o difícils, per bé que disposades sempre a provocar goig o desfici, plaer visual o ansietat. Les superfícies matèriques s’enriqueixen amb erosions, cruis, textures, incisions i relleus. La seva aportació a la pintura abstracta constitueix un dels primers intents fets a Mallorca en l’àmbit de l’abstracció i de l’avantguarda.

Propietari del bar Moka, situat al carrer de Sant Miquel, de Palma, hi organitza fins al decenni de 1960 vàries tertúlies literàries i artístiques. Fa part del grup fundador de l’Associació d’Artistes Gravadors (AGA). Mor a Palma als 76 anys d’edat.

El 1963, Miquel Àngel Colomar, li dedica l’assaig titulat Presencia y potencia de la poesía en la obra pictórica de Fraver. També el 1963 fa 5 exposicions individuals: Grifé i Escoda (Palma), Joventuts Musicals (Manacor), Galeria d’Art (Sóller), Club dels Poetes (Formentor, Pollença) i Sala d’exposicions de “la Caixa” (Llucmajor). Tot seguit deixa d’exposar. Deu anys després, presenta obra seva en una exposició col·lectiva: Artistes nacionals i estrangers residents a Mallorca, Galeria Universo (Palma).

El 1995 l’Ajuntament de Palma li dedica una exposició (setembre-octubre) al Casal Solleric i edita un catàleg amb text de Cristina Ros i 38 il·lustracions. Té una entrada a la Gran Enciclopèdia de Mallorca.



Bibliografia

CATÀLEG-1995, “Fraver”, Casal Solleric, exposició setembre-octubre, Ajuntament de Palma, Palma, 1995.

Cristina ROS, “Francesc Verd Duran (Fraver)”, Catàleg-1995, pàg. 11-23.


GEM, 18, 79.